Słyszałeś już o dropshippingu? Jeżeli interesujesz się założeniem własnego biznesu, to pojęcie mogło obić Ci się o uszy. Dropshipping to bardzo interesujący model sprzedaży, często wybierany przez ludzi, którzy właśnie chcą wejść do świata e-biznesu, ale nie mają dużych środków na inwestycje.

Czym jest dropshipping? Jakie ma wady i zalety? Czy się opłaca i co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to model sprzedaży, w którym osoba prowadząca sklep internetowy lub działająca na portalach aukcyjnych nie dysponuje bezpośrednio żadnym towarem. Jak to możliwe? Otóż sprzedawca ma podpisaną umowę z dostawcą – najczęściej hurtownią. Towar jest zamawiany dopiero wtedy, gdy ktoś kupi przedmiot w sklepie czy też na Allegro, eBay’u itp. Jest więc to bardzo wygodny sposób na handlowanie dla samego „sklepikarza”. Po prostu wystawiasz towar, starasz się go wypromować, budujesz własny sklep albo działasz na portalu aukcyjnym. Żadnego kupowania produktów czy magazynowania. To właśnie esencja tego, czym jest dropshipping. Można powiedzieć, że po prostu sprzedajesz czyjś towar, tak jak swój.

W jaki sposób zarabiasz na dropshippingu? Podobnie, jak w każdym innym modelu sprzedaży. Masz dostęp do hurtowni, więc Twój zarobek to różnica cen pomiędzy wartością towaru w hurtowni, a stawką po jakiej udało Ci się dokonać sprzedaży. Jedyna różnica polega na tym, że produkty kupujesz dopiero w momencie, gdy sam je sprzedasz. Kolejność zostaje odwrócona na korzyść sprzedawcy (dropshipping ma też wady, ale o tym poniżej).

Na pierwszy rzut oka, może to wyglądać na nieco „kombinatorskie” podejście sprzedawcy – jednak nic bardziej mylnego. To hurtownie same oferują handlarzom sprzedaż na zasadach dropshippingu. Dlaczego to robią? Odpowiedź jest prosta: doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wielu początkujących przedsiębiorców nie chce inwestować z góry w towar. Hurtownie za pomocą dropshippingu są więc w stanie przyciągnąć dużą ilość małych firm i w ten sposób zyskać liczne kanały sprzedaży. Często dostawcy nawet udostępniają sprzedawcom gotowe zdjęcia i opisy do wykorzystania. (Choć akurat kopiowanych opisów lepiej nie wykorzystywać w sklepie internetowym przez wzgląd na SEO).

Dwa modele dropshippingu

Powyżej przedstawiliśmy ogólny zarys pojęcia, ale warto dodać, że istnieją dwa modele nieco inaczej definiujące to, czym jest dropshipping. W pierwszym z nich, sprzedawca prowadzi handel we własnym imieniu i to on jest stroną transakcji „w papierach”. Druga opcja to pośrednictwo – oficjalnym sprzedawcą jest wówczas hurtownia, a sklep jedynie dostaje wynagrodzenie za współpracę od hurtowni.

Innymi słowy, model numer jeden wygląda tak: klient kupuje towar w Twoim sklepie, następnie Ty kupujesz ten towar w hurtowni, a hurtownia wysyła go na adres klienta. Fakturę wystawiasz klientowi z własnymi danymi i analogiczny dokument otrzymujesz od hurtowni.

Model numer dwa przedstawia się następująco: klient kupuje towar w Twoim sklepie, Ty przekazujesz zamówienie do hurtowni, a oni wysyłają towar wraz z własną fakturą do klienta. Twoja firma wystawia fakturę hurtowni za wykonaną usługę.

Która opcja się bardziej opłaca? Oba modele dropshippingu mają swoje zalety i wady, ale w ostatecznym rozrachunku łatwiejszy okazuje się scenariusz pierwszy. Dlaczego?

Wady i zalety dwóch modeli dropshippingu

Pierwszy scenariusz z pewnością ma istotne wady. Przede wszystkim to Ty jesteś odpowiedzialny za transakcję, więc prawnie wszelkie roszczenia będą kierowane do Ciebie – dotyczy to reklamacji, zwrotów itp. Klienta nie obchodzi czym jest dropshipping i gdy dostanie zły towar, będzie chciał go wymienić albo zażąda zwrotu gotówki. Prawnie będziesz za to w pełni odpowiedzialny.

Natomiast plus tego modelu polega na tym, że jest on przejrzysty i nie wzbudza żadnych wątpliwości co do rozliczeń, tak jak model drugi. W opcji numer dwa mogą się pojawić kłopoty z fakturowaniem – np. cena towaru w hurtowni jest niższa niż cena, po której prowadzisz sprzedaż. Klient najczęściej otrzyma więc fakturę… na kwotę niższą niż towar, za który zapłacił. Problemy będą również wtedy, gdy postanowisz sprzedawać produkty z kilku źródeł. Klient będzie musiał otrzymać kilka faktur od różnych dostawców.

Podsumowanie

Wiesz już czym jest dropshipping i jak może wyglądać współpraca na tej zasadzie. Jeśli chcesz spróbować swoich sił, po prostu zrób research w Google – znalezienie hurtowni z różnych branż, które oferują taką formę sprzedaży nie jest trudne. Pamiętaj, że pierwsze kroki możesz stawiać nawet na Allegro, nie obejdzie się jednak bez rozpoczęcia działalności gospodarczej.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here