Jak skutecznie zadbać o rozwój personelu w firmie?

Inwestowanie w rozwój personelu pozytywnie wpływa na pracę całej firmy. Warto o tym pamiętać na co dzień. Pracownik, który stale rozwija się, może dać twojemu przedsiębiorstwu znacznie więcej niż ten, który tylko wykonuje swoją pracę. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w branżach, które zmieniają się dynamicznie (chociażby w technologicznych). Dzięki szkoleniom twoi pracownicy będą na bieżąco ze wszelkimi nowinkami, a dzięki temu zyski w firmie wzrosną.

Rozwój personelu – co musisz wiedzieć

Jeśli chcesz zadbać o rozwój swoich pracowników, to warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwszą są kompetencje twarde, czyli wiedza specjalistyczna, branżowa. Mówi się, że są to umiejętności mierzalne, ponieważ na przykład pracownik może określić, jakie programy czy systemy komputerowe potrafi obsługiwać. Druga rzecz to kompetencje miękkie, a więc wszelkie zdolności interpersonalne, które mogą mieć wpływ na przebieg pracy. Mowa tu na przykład o odporności na stres, zarządzaniu sobą w czasie i o zdolnościach perswazyjnych. Do kompetencji miękkich zalicza się też chociażby dobre radzenie sobie z „trudnymi”, stresującymi klientami.

Aby rozwój był faktycznie satysfakcjonujący, należy dbać zarówno o kompetencje twarde, jak i miękkie. Jak to robić? Poniżej przykłady.

Rozwój kompetencji twardych

Zanim zorganizujesz szkolenia w twojej firmie, warto podpytać pracowników, jakich umiejętności brakuje im na co dzień lub czego chcieliby się nauczyć, by łatwiej i szybciej pracować. W niektórych branżach niezbędna będzie znajomość języków, umiejętność obsługi programów graficznych (Photoshop), konkretna wiedza branżowa (np. technologiczna, gastronomiczna). Jeśli nie wiesz, gdzie szukać takich kursów lub na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, przemyśl oddelegowanie tego zadania zewnętrznej firmie. Dzięki temu będziesz mógł skupić się na najbardziej priorytetowych kwestiach, a pracownicy równolegle rozpoczną szkolenia i doskonalenie swoich umiejętności.

Rozwój kompetencji miękkich

Rozwój interpersonalny jest nieco trudniejszy, ponieważ jest zależny w dużej mierze od charakteru danej osoby. Ekstrawertyk może szybciej zaadaptować się w nowym otoczeniu niż introwertyk. Warto jednak inwestować w szkolenia, dzięki którym pracownik będzie mógł stale rozwijać swoje umiejętności. Przykładowo, ulepszone zdolności komunikacyjne bardzo przydają się nie tylko w bezpośrednich kontaktach z klientem, ale też do utrzymania miłej i ciepłej atmosfery w pracy. Dzięki temu nawet introwertycy będą czuć się lepiej w gronie współpracowników.

Rozwój pracownika to rozwój firmy

Inwestowanie w rozwój kompetencji sprawia, że efektywność podwładnych zwiększa się – poznają oni nowe sposoby na rozwiązywanie problemów oraz zyskują umiejętności, dzięki którym łatwiej jest im poradzić sobie np. ze stresującymi sytuacjami. Szkolenie umożliwia też pracownikowi bycie na bieżąco ze wszelkimi nowinkami z branży.

Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki uprzejmości właścicieli firmy TeamPrevent Poland.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here