W sieci znajdziesz mnóstwo porad na temat tego, jak przygotować dobre CV. Załóżmy więc, że po kilku godzinach skrupulatnego szlifowania swojego curriculum vitae masz gotowy plik. Niestety nie jest to koniec pracy. Teraz czas porozsyłać CV do firm, które Cię interesują. Oczywiście rozsyłanie życiorysów tradycyjną pocztą lub dostarczanie bezpośrednio do firm wydrukowanego dokumentu mamy już w większości za sobą. Przedsiębiorstwa oczekujące wyłącznie takiej formy zgłaszania kandydatury zdarzają się bardzo rzadko. Inny słowy – najlepiej i najwygodniej wysłać wiadomość pocztą elektroniczną. Ale czy na pewno wiesz, jak wysłać CV mailem? Wbrew pozorom jest kilka elementów, na których można się dość łatwo potknąć.

Zapisz plik jako PDF

Zacznijmy od tego, że wysyłanie CV mailem warto wykonywać po przekonwertowaniu pliku do formatu PDF. Nie jest to wymóg formalny (choć może się tak zdarzyć), ale wtedy masz pewność, że adresat na pewno odczyta wiadomość i że będzie ona wyglądała dokładnie tak, jak powinna. PDF to plik, którego nie można edytować i właściwie jest on bliższy obrazowi niż dokumentowi programu Word. Dzięki temu będzie zawsze wyglądał tak samo. Pliki Worda mogą się nieco pozmieniać, gdy np. zostaną otwarte w starszej wersji programu. Poza tym nie każda firma dysponuje pakietem Office. Natomiast wysłanie CV mailem w postaci pliku PDF sprawi, że curriculum vitae na pewno będzie odczytane poprawnie. Ten forma otwierają nawet przeglądarki i podstawowe programy systemów operacyjnych.

Aby stworzyć PDF możesz po prostu wybrać odpowiedni format podczas zapisywania pliku w programie Word albo innym edytorze tekstu. Alternatywą są konwertery online dostępne na wielu stronach. Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z konwertera, pamiętaj, by przed wysłaniem jeszcze raz obejrzeć plik wyjściowy – nie każdy konwerter działa prawidłowo.

Zwróć uwagę na adres, z którego wysyłasz wiadomość

Choć brzmi to jak kiepski żart, zdarzają się kandydaci na poważne stanowiska, którzy aplikację wysyłają z adresów brzmiących np. hot.kiciaczek95@gmail.com. Więcej przykładów chyba podawać nie trzeba – sugestia jest oczywista. Rekruter nie musi jakoś szczególnie Cię inwigilować, by zauważyć niepoważny adres, który czasem wystawia złą opinią nadawcy. A więc, gdy zastanawiasz się jak wysłać CV mailem, warto byś zaczął od założenia „normalnego” adresu. Najlepiej składającego się po prostu z imienia i nazwiska.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na ustawienia etykiety. W większości maili można wpisać dane, które będą wyświetlane adresatowi zamiast lub obok adresu e-mail. Warto się upewnić, że np. zakładając maila pięć lat temu nie wpisałeś tam czegoś niestosownego, co wtedy wydawało się zabawne.

Dodaj imię i nazwisko w nazwie pliku

Warto zadbać o rozpoznawalność osobistej marki na każdym etapie wysyłania CV mailem. Obejmuje to również odpowiednie nazwanie pliku. Dodaj swoje imię i nazwisko do nazwy CV. Dzięki temu zyskasz pewność, że rekruter nie zgubi Twojego curriculum vitae i będzie mógł je szybko w każdej chwili odnaleźć. Im bardziej ułatwisz rekruterowi zadanie, tym większa szansa na sukces.

Nie wysyłaj CV mailem do wielu adresatów

Twój mail będzie skuteczniejszy, gdy pokażesz, że zależy Ci na stanowisku pracy. W tym celu warto napisać przynajmniej krótką wiadomość do odbiorcy, najlepiej taką, która wskaże, że mail był pisany indywidualnie. Podaj imię adresata, a jeżeli go nie znasz, to wspomnij chociaż do jakiej oferty się odwołujesz, tzn. gdzie widziałeś ogłoszenie. Z tego powodu nie zaleca się wysyłania CV mailem do wielu adresatów jednocześnie. Taki zabieg będzie szczególnie niefortunny, gdy rekruter zauważy, że wiadomość ma wielu adresatów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here