Podpis elektroniczny to bardzo przyszłościowe i niezwykle przydatne narzędzie dla wszystkich osób, zarówno tych prywatnych, jak i przedsiębiorców. Pozwala zaoszczędzić wiele cennego czasu, to nowoczesny sposób podpisu wielu dokumentów, dzięki któremu można w szybki sposób załatwić sprawy firmowe.
Czym jest podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny pozwala na identyfikację tożsamości podmiotów przesyłających dokumenty poprzez internet. To metoda odznaczająca się wysokim poziomem bezpieczeństwa, z tego względu korzystają z niej również urzędy skarbowe czy ZUS. Podpisem elektronicznym określa się dane w postaci elektronicznej, które wraz z pozostałymi informacjami mają na celu identyfikację jednostki, która składa takowy podpis. W przypadku, kiedy podpis spełnia wszelkie wymagania ustawowe, wówczas jest on traktowany w taki sam sposób, jak podpis własnoręczny. Warto w dzisiejszych czasach mieć możliwość podpisu dokumentu przez internet, który pozwoli na szybkie i sprawne załatwienie ważnych spraw, bez konieczności wychodzenia z domu. Podpis elektroniczny używany jest przy zawieraniu umów oraz podpisaniu dokumentów, których status posiada tak zwaną moc prawną. Co ważne, cały mechanizm działania podpisów elektronicznych jest szybszy i bardziej komfortowy, aniżeli klasyczne sposoby podpisywania oraz wymiany dokumentów. Podpis elektroniczny przyda się do podpisywania umów sprzedażowych, umów zlecenia, umów o dzieło, umów inwestycyjnych, zamówień i kontraktów.
Bezpieczny podpis elektroniczny a podpis elektroniczny
Podpisy elektroniczne można podzielić na dwa rodzaje:
- zwykły podpis elektroniczny
- bezpieczny podpis elektroniczny
Zwykły podpis elektroniczny nie posiada certyfikatu kwalifikacyjnego i stosuje się go przede wszystkim podczas wymiany e-maili. Nie zapewnia tak wysokiego poziomu, z tego względu bardziej istotne dokumenty (deklaracje podatkowe, pisma sądowe) nie są nim podpisywane. Natomiast bezpieczny podpis elektroniczny potwierdzony jest odpowiednim certyfikatem kwalifikowanym, z tego względu gwarantuje bezpieczeństwo jego użytkowania. To właśnie z niego korzystają urzędy podczas przesyłania dokumentów.
Gdzie można uzyskać bezpieczny podpis elektroniczny?
Zwykły podpis, można uzyskać zupełnie za darmo i jest to bardzo szybki proces. Bezpieczny podpis elektroniczny wydawany jest natomiast dopiero po uiszczeniu opłaty, można go nabyć w: EuroCert, Enigma S.O.I. (PEM-HEART), Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum), Unizeto Technologies (CERTUM), Krajowej Izbie Rozliczeniowej (Szafir).
Gdzie można podpisać dokumenty przez internet?
Jeśli nie mamy możliwości podpisać ważnej umowy własnoręcznie, czy też skorzystać z podpisu elektronicznego, nic straconego. Na umownik.pl w szybki i bardzo prosty sposób podpiszemy umowę, wystarczy, kiedy klikniemy tylko w jeden przycisk. Umownik to sposób na bezpieczne i sprawne zawieranie umów, po wcześniejszej możliwości sprawdzenia kontrahenta. Co ważne, to bardzo kompleksowe narzędzie, dzięki któremu można tworzyć wiele rodzajów umów.