Internet jest często niezbędny w pracy, a w wolnych chwilach stanowi niezastąpione źródło rozrywki. Problem jednak zaczyna się wtedy, kiedy korzystając z sieci podczas wykonywania zawodowych obowiązków zaczynasz podążać za rozrywkową naturę internetu. Niestety nie ma dwóch osobnych internetów do zadań profesjonalnych i prywatnych, więc pokusa jest duża. Jak przestać marnować czas w sieci i tym samym zwiększyć efektywność pracy?
Odetnij się od powiadomień
Najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić człowiekowi, który próbuje się skupić są powiadomienia o nowych wiadomościach na portalach społecznościowych lub nowe maila. Od razu zaczynasz zastanawiać się, kto mógł się do Ciebie odezwać, w jakiej sprawie i czy powinieneś odpisać. Gdy sprawdzisz wiadomość, sytuacja staje się jeszcze trudniejsza do opanowania, bo zaczniesz myśleć nad odpowiedzią, a gdy jej udzielisz, rozkręci się rozmowa… I za pół godziny przypomnisz sobie, że miałeś pracować. Lepiej byłoby, gdybyś w ogóle nie otrzymał powiadomienia.
Jak przestać marnować czas w sieci? Wyłącz wszystkie możliwe powiadomienia, łącznie z tymi mailowymi. W telefonie możesz po prostu wyłączyć internet, a na komputerze zamknąć karty z portalami społecznościowymi.
Wyloguj się z portali społecznościowych
Kolejny „poziom zaawansowania” to wylogowanie się z portali społecznościowych. Gdy wiesz, że Facebook czy Snap czeka cały czas na Ciebie i że wystarczy wejść, by móc znów nacieszyć oczy świeżym feedem, prawdopodobnie podczas każdej krótkiej przerwy otworzysz okno z takim czy innym portalem. Co zrobić w takiej sytuacji, by przestać marnować czas w sieci? Odpowiedzią jest wylogowanie! Wydaje Ci się, że to nic nie da? Co może zmienić taki prosty krok? Ludzka psychika jednak daje się nabierać na proste triki. Jeżeli będziesz wiedział, że wejście na FB wymaga logowania, nie będziesz go z taką łatwością otwierał – logowanie to jednak nieco więcej wysiłku. Ponadto dodatkowy krok zwiększa szansę na to, że powstrzymasz się od wejścia na portal. Powiesz sobie „stop” na stronie logowania.
Zablokuj strony, które pochłaniają najwięcej czasu
Oprócz serwisów społecznościowych, mnóstwo czasu mogą zabrać także różne portale z memami czy krótkimi filmami. Łatwo się uzależnić od oglądania takich prostych treści i zaglądać do nich co parę minut, zwłaszcza, gdy nie chce Ci się pracować.
Jak przestać marnować czas w sieci? Na początek możesz sobie obiecać, że po prostu nie będziesz wchodzić na takie strony, a gdy Ci się to zdarzy, to wyłącz je, kiedy tylko przypomnisz sobie o „zakazie”. Jeśli jednak nie jesteś w stanie się powstrzymać (a niektórym się to zdarza), zablokuj stronę w przeglądarce lub w programie antywirusowym.
Ściągaj pliki na dysk, by nie marnować czasu w sieci
Czasem zdarza się, że podczas pracy musisz wykorzystywać materiały z sieci. W takim wypadku pokusa oglądania innych filmów czy obrazów jest duża, więc możesz ją ograniczyć, ściągając potrzebne pliki na dysk. Łatwiej będzie Ci skupić się na pracy, gdy materiał filmowy oglądasz w playerze zainstalowanym na laptopie niż wtedy, gdy wchodzisz na YouTube, a serwis atakuje Cię dziesiątkami propozycji.
Oddziel prywatne konta od zawodowych
Z podobnych względów dobrym pomysłem jest oddzielenie kont prywatnych od firmowych. Jak przestać marnować czas w sieci? Używaj innych kont w serwisach społecznościowych do kontaktów z klientami i innych do interakcji ze znajomymi. W ten sam sposób możesz potraktować maila. Serwisy nie będą Cię zachęcały do oglądania nowych fotek Twoich przyjaciół czy publikowanych przez nich postów, więc łatwiej skoncentrujesz się na zawodowych obowiązkach.