Jedną z form content marketingu jest artykuł ekspercki. Jak sama nazwa wskazuje, powinna znaleźć się w nim treść o najwyższej wartości merytorycznej. Taki tekst może być umieszczony w znanym serwisie, by wspomagał marketing Twojego portalu, ale może być też elementem Twojego własnego eksperckiego bloga. Pytanie jak napisać artykuł ekspercki? O czym warto pamiętać?

Dane poparte badaniami

Ile razy widziałeś na blogach informację, że „z badań wynika…” albo że „klienci najchętniej wybierają…”? Zapewne w życiu przeczytałeś podobne zdania dziesiątki, a może nawet setki razy. A czy zastanawiałeś się potem, o jakie dokładnie badania chodziło albo kto prowadził statystykę? Jeżeli artykuł sam rozwiał te wątpliwości to świetnie, ale w wielu „luźniejszych” tekstach często autorzy ograniczają się do wspominania o jakiś bliżej nieokreślonych badaniach, rankingach czy innych zestawach danych – bez podawania linku czy choćby nazwiska badacza. W artykule eksperckim nie możesz popełnić tego błędu. Jeśli powołujesz się na autorytet nauki, pokaż, że jest to twarda wiedza. Dodaj przypis lub przynajmniej nazwę ośrodka badawczego oraz czas publikacji wyników.

Wysoka szczegółowość

Jak napisać artykuł ekspercki? Tak, by zawierał szczegółowe informacje. Z założenia tekst stworzony z udziałem eksperta (lub przez eksperta) powinien gwarantować użytkownikowi, że pogłębi swoja wiedzę na dany temat. W sieci można znaleźć mnóstwo ogólnikowych treści, ale artykuły eksperckie powinny się pozytywnie wyróżniać, wskazując konkretne nazwy, statystyki, nazwiska, badania…

Unikaj natomiast długich akapitów, które nie wnoszą nic nowego do artykułu. O czym dokładnie mowa? Na przykład w tekście blogowym dotyczącym wyboru tableta, możesz czasem znaleźć długie rozważania autora w stylu „tablety mogą częściowo zastąpić komputer, gdy chcemy obejrzeć film lub poprzeglądać internet, ale nie dla wszystkich takie rozwiązanie jest wygodne. Niektórzy wolą duże ekrany laptopów, bo na nich film wygląda efektowniej…” itd. Czy ma to bezpośredni związek z wyborem tabletu? Czy pomoże osobie szukające odpowiedzi na pytanie o to, jaki tablet wybrać? Nie za bardzo.

W standardowym tekście blogowym takie artykuły mogą „przejść”, ale treści eksperckie powinny być wolne od długich rozważań nie na temat.

Styl formalny

A jaki powinien być styl tekstu? Jak napisać artykuł ekspercki? Najlepiej dopasować go do źródła, w którym będzie publikowany. Zobaczy, czy teksty są pisane bardzo fachowym językiem czy raczej autorzy starają się używać prostych pojęć i wyjaśniać każdy termin. To pomoże Ci określić grupę docelową – dowiesz się, czy piszesz do osób bardzo zaawansowanych czy raczej początkujących. To samo dotyczy doboru słów. Sprawdź, czy inne artykuły są pisane językiem mocno sformalizowanym, w pierwszej osobie liczby mnogiej czy też drugiej osobie liczby pojedynczej, a może bezosobowo?

Jeżeli natomiast wrzucasz tekst na swojego bloga i nie masz punktu odniesienia, możesz pisać… jak Ci wygodnie. Artykuły eksperckie raczej nie powinny być szczególnie barwne i żartobliwe – wyglądają wtedy mniej profesjonalnie. Skup się faktach i cennych informacjach. Natomiast co do poziomu zaawansowania, to już sam musisz wiedzieć, jaka grupa odbiorców Cię interesuje.

Opinia eksperta

W artykule eksperckim często umieszcza się również opinię profesjonalisty. Może to być osoba z firmy, dla której piszesz artykuł lub ekspert zewnętrzny. Ważne, by podać jego imię i nazwisko.

Jeżeli sam piszesz jako ekspert pod własnymi nazwiskiem, możesz oczywiście zaprezentować czytelnikom swoje opinie. Z tym że dobrze jest uzasadnić każde zdanie i podkreślić, że jest to Twoja opinia. Innymi słowy, jeżeli napiszesz po prostu, że marka X jest najlepsza, odbiorca nie będzie wiedział, skąd wziąłeś taką informację. Czy to Twoje zdanie, czy może były prowadzone jakieś testy? Podaj mocne argumenty, by odbiorca widział, że ma do czynienia z profesjonalistą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here