Stanowisko kierownicze to nie tylko wyższy prestiż i pieniądze, ale również odpowiedzialność za wyniki całego teamu, jakość pracy i atmosferę w biurze. Jak zostać dobrym menadżerem i prawidłowo wywiązywać się z tych zobowiązań?

Pamiętaj o pochwałach

Znasz to miłe uczucie, gdy ktoś docenia Twoją pracę? Członkowie Twojego teamu też je znają i będą usatysfakcjonowani wykonywanymi obowiązkami, jeśli czasem pozwolisz im się tak czuć. Innymi słowy: kiedy ktoś dobrze wykona swoją pracę, powinien zostać pochwalony, a może i wyróżniony na forum. Zwłaszcza, jeżeli zrobił coś ponad standardowe obowiązki.

W wielu przypadkach wystarczy sama pochwała i docenienie słowne. Przy bardziej spektakularnych osiągnięciach warto pomyśleć o gratyfikacji finansowej lub innej nagrodzie.

Pytaj o zdanie pracowników

Nikt nie lubi być pionkiem. Każdy lubi mieć chociaż częściową kontrolę nad sytuacją. Pozwól, by Twoim pracownicy ją mieli w sprawach, w których jesteś w stanie podejmować elastyczne decyzje. Często w poradach, jak zostać dobrym menadżerem znajdziesz zachętę do tego, by dawać pracownikom poczucie sprawczości w firmie. Samo skupianie się na „dawaniu poczucia” może jednak nie wystarczyć. Wspólnie podjęte decyzje lub ciekawe propozycje powinny być wprowadzane w życie. Nie ma nic bardziej demotywującego niż zachęcenie pracownika do uczestnictwa w ulepszaniu firmy… a następnie całkowite zignorowanie jego pomysłów.

Każdy może popełnić błąd

Pamiętaj, że każdy ma prawo do błędu, zwłaszcza nowi pracownicy. Niestety czasem nawet długie kursy uczące jak zostać dobrym menadżerem nie wystarczają, by opanować kierowników, którzy po awansie w hierarchii postanawiają wyładowywać negatywne emocje na podległych podwładnych. Krytykanctwo i podkreślanie błędów to zła taktyka. Błąd należy wytknąć tylko wtedy, gdy pracownik nie zdaje sobie z niego sprawy albo gdy pomyłka wynika z dużych zaniedbań. Skup się na rozwiązaniach, a nie szukaniu winnych.

Nie odkładaj problemów

Co masz zrobić dziś… zrób dziś! A najlepiej wczoraj. Oczywiście bez zbędnej presji, ale problemy trzeba rozwiązywać sprawnie. Nie odkładaj trudnych decyzji. Niezałatwione sprawy będą powodować chaos. Po to zostałeś menadżerem, żeby rozwiązywać problemy.

Bądź ponad podziałami

W Twoim teamie wyraźnie tworzą się grupki, które za sobą nie przepadają? A może widzisz jednego toksycznego pracownika, ciągle plotkującego i krytykującego innych za plecami? W takich sytuacjach powinieneś być ponad podziałami. Wszyscy pracownicy są równoprawnymi członkami teamu. Nie przyłączaj się do krytyki i staraj się łagodzić spory.

Bądź ostoją cierpliwości

Jesteś ostatnią osobą, której powinny puścić nerwy. Nawet, gdy zirytowany pracownik próbuje sprowokować kłótnię albo nastąpił konflikt pomiędzy członkami Twojej drużyny, staraj się zachować spokój. Gdy Ty stracisz panowanie, nie pozostanie już nikt, kto może opanować sytuację. Jeśli chcesz zostać dobrych menadżerem popracuj nad swoimi emocjonalnymi reakcjami. Nigdy też nie powinieneś być osobą, która rozpoczyna wprowadzanie nerwowej, konfliktowej atmosfery.

Przyznawaj się do błędu

Pamiętasz co napisaliśmy o błędach pracowników? Tobie na pewno też zdarzy się jakaś pomyłka. Nieważne, czy wytknie Ci ją pracownik czy sam ją zauważysz – nie unikaj przyznawania się do błędu. Jeżeli Twoja pomyłka będzie widoczna, a Ty będziesz zwalać winę na innych lub twierdzić, że wszystko jest w porządku, stracisz wiarygodność. Lepiej przyznać się i znaleźć dobre rozwiązanie.

Stawiaj jasne wymagania

Brak konkretów w zlecaniu zadań to najprostsza droga do słabej organizacji pracy. Staraj się zawsze dokładnie wytłumaczyć na czym ma polegać zadanie i podawaj niezbędne szczegóły. Spróbuj przewidzieć wątpliwości, które może mieć pracownik i z góry je wyjaśniaj. Odpowiadaj na pytania pracownika i nie krytykuj za prośby o dodatkowe informacje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here