Fulfillment dla e commerce

0
625

Mimo wstrząsów w gospodarce jakie wywołała pandemia koronawirusa, branża e-commerce ma się znakomicie. Ograniczenia sanitarne wprowadzane okresowo w działalności wielu branż, podyktowane próbami ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii pozbawiły wiele firm źródła dochodu, a wiele osób – pracy. Nawet kiedy ograniczeń jest mniej, w grę wchodzą naturalne obawy potencjalnych klientów przed udawaniem się w miejsca publiczne, takie jak centra handlowe. Sprawiło to, że wiele osób zwróciło się ku zakupom w sklepie internetowym, zwłaszcza że ci, którzy nie stracili źródła dochodów podczas tego kryzysu, nie mogąc nigdzie wyjść, mieli więcej i czasu i pieniędzy na robienie zakupów on-line.

Ku e-commerce zwracali się też ci, którzy na pandemii stracili. Dla osób, które straciły pracę lub musiały porzucić dotychczasową działalność, e-commerce stało się potencjalnym źródłem zarobku. Także dla sklepów prowadzących działalność stacjonarną lub mieszaną handel w sieci stał się szansą na utrzymanie sprzedaży i kontaktu z klientami. Wzrosty w e-commerce potwierdzają statystyki rynkowe i nie chodzi tylko o to, że akcje Amazonu znowu podwoiły swoją wartość. Dane, jakimi podzielił się w połowie 2020 roku operator Shopera – jednej z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce również wskazują na znaczne wzrosty, zarówno w liczbie sklepów on-line korzystających z ich oprogramowania, jak i w ilości i wartości składanych w nich zamówień. Wzrost w porównaniu do 2019 odnotowały wszystkie kategorie sklepów, aczkolwiek ich skala była różna zależnie od branży. Na przykład sektor automoto zarejestrował tylko siedemnastoprocentowy wzrost transakcji, chociaż ich wartość wzrosła o ponad jedną trzecią. Za to w kategorii Delikatesy wartość zakupów dokonywanych w sklepach internetowych na platformie Shoper wzrosła ponad dwukrotnie. Poza tym znaczne wzrosty odnotowały kategorie dom i ogród, upominki i akcesoria, sport i podróże. W sklepach z produktami dla dzieci liczba transakcji wzrosła tylko o jedną czwartą, ale ich wartość – aż o 80%. Tak czy inaczej, nie da się ukryć, że rynek e-commerce rozwija się bardzo szybko. Dla sklepu internetowego może to być szansą, ale wiąże się z tym też ryzyko jeśli sklep internetowy nie jest przygotowany na zmiany. Szybki wzrost liczby zamówień w sklepie internetowym może utrudnić ich sprawną obsługę. Konieczne może okazać się zatrudnienie nowych pracowników i zwiększenie zapasów magazynowych, co może pociągnąć za sobą potrzebę wynajęcia pomieszczeń umożliwiających ich magazynowanie. W sklepie internetowym, który nie jest w stanie odpowiednio szybko dokonać koniecznych zmian, mogą pojawić się opóźnienia i pomyłki, co z kolei źle wpływa na reputację marki i wymusza obsługę zwrotów zamówień i jeszcze bardziej komplikuje pracę sklepu internetowego. Innymi słowy, własny magazyn i kadra to mogą być korzystne rozwiązania w dużej sieci, ale logistyka sklepu internetowego w okresach zmian szybko się komplikuje, co może być wyzwaniem szczególnie dla małych i średnich sprzedawców. Może więc lepiej powierzyć ją zewnętrznej firmie, która ma doświadczenie, moce przerobowe i nowoczesne centrum logistyczne?

Fulfillment dla e-commerce – oferowane rozwiązania

Fulfillment dla e-commerce to kompleksowa obsługa sklepów internetowych w zakresie logistyki, które obejmuje cały proces magazynowy i spedycyjny, od przyjęcia towarów na magazyn, przez ich magazynowanie i kompletację zamówień i pakowanie, aż po obsługę wysyłki i zwrotów towaru. Zamiast podpisywać indywidualne umowy z pracownikami i kontrahentami świadczącymi poszczególne usługi, sklep internetowy posiada jedną umowę współpracy z operatorem fulfillmentu, który bierze na siebie obsługę w zakresie następujących działań logistycznych:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Sklep internetowy korzystający z fulfillmentu nie sprowadza towarów z hurtowni czy od producenta do siedziby czy magazynów firmy. Zamiast tego przyjmuje je centrum logistyczne operatora fulfillmentu, gdzie są wprowadzane na stan magazynowy. Ponieważ pracownicy firmy logistycznej mają na ogół większe doświadczenie i profesjonalne przeszkolenie oraz przestrzegają dopracowanych procedur logistycznych, można liczyć na większą sprawność działania i uniknięcie większości błędów (nie trzeba się obawiać, że część produktów zniknie w czeluściach magazynu i znajdzie się dopiero podczas remanentu). Ponadto, dzięki integracji systemów informatycznych sklepu internetowego i magazynu produkty wprowadzone na stan magazynowe mogą natychmiast trafić do sprzedaży na stronach sklepu internetowego.

Magazynowanie. Fulfillment obejmuje oczywiście również magazynowanie towarów. Wydawałoby się, że to najprostsza rzecz w logistyce, jednak dzięki współpracy z doświadczonym operatorem może przynieść konkretne korzyści. Należy zacząć od tego, że firma oferująca fulfillment korzystać będzie z infrastruktury logistycznej o znacznie większym potencjale, niż jest potrzebne indywidualnemu sprzedawcy on-line. Tak więc jeśli zajdzie taka potrzeba, ilość dostępnej przestrzeni (i idąca za nią cena) może zostać łatwo dostosowana do potrzeb sklepu – zmniejszona lub zwiększona. Co więcej, pracownicy operatora przechodzą odpowiednie szkolenia, mają dopracowane procedury i standardy oraz duże doświadczenie. Także organizacja przestrzenna magazynu jest zaprojektowana w oparciu o doświadczenie i najlepsze praktyki. Dzięki temu, żaden z produktów nie zaginie w odmętach magazynu, można je będzie znaleźć bez problemu, a te najczęściej potrzebne będą najłatwiej dostępne.

Obsługa zamówień. Obsługa sklepów internetowych to nie tylko magazynowanie, ale może nawet przede wszystkim kompletacja i wysyłka zamówień. Wspomniane powyżej zaawansowane rozwiązania organizacyjne w magazynie pozwalają na szybszą i bezbłędną kompletację zamówień. Wpierw jednak zamówienie musi dotrzeć do magazynu i tu kluczem jest integracja systemów informatycznych sklepu internetowego i magazynu. Dzięki temu nikt nie musi przekazywać informacji z listą zamówionych produktów – magazyn otrzyma ją automatyczne gdy tylko klient złoży zamówienie na stronie sklepu internetowego. W tym momencie pracownicy magazynu przystępują do ściągania towaru z półek i kompletacji zamówienia. Przed wysłaniem produktów do klienta trzeba je jeszcze odpowiednio zapakować. Fulfillment ma tą zaletę, że materiały opakowaniowe kupowane są przez centrum logistyczne w dużych ilościach. Mogą być więc zakupione taniej, ale także w większym wyborze. Dzięki temu operator może zapakować produkty w opakowania idealnie dopasowane do danego produktu pod względem rozmiaru i trwałości, a także do indywidualnych potrzeb sklepu (na przykład kiedy liczy się estetyka, lub opakowania mają być ekologiczne). Można się też nie obawiać opóźnień spowodowanych niespodziewanym brakiem materiałów opakowaniowych. Powinno być również mniej zwrotów produktów z powodu uszkodzenia w transporcie.

Wydanie towaru i dostawa. Operacje prowadzone w magazynie nie zaspokajają wszystkich potrzeb logistycznych e-commerce. Po spakowaniu produktów, muszą one jeszcze zostać dostarczone do klienta. Znacznie sprawniej przebiega spedycja gdy usługi typu fulfillment świadczy (co jest powszechną praktyką) jeden z operatorów logistycznych, świadczących usługi kurierskie i/lub pocztowe za pośrednictwem własnej sieci dystrybucji i floty pojazdów. Korzyści wynikają z integracji systemów organizacyjnych i informatycznych firmy, co przyspiesza przesyłanie informacji i zmniejsza tarcia między magazynem a siecią kurierską. Dzięki temu jest mniej pomyłek i wysyłka następuje szybciej – oba te czynniki są bardzo ważne dla zadowolenia klienta e-commerce.

Dodatkowe usługi. Na fulfillment składa się logistyka, proces magazynowy i spedycja, ale operator fulfillmentu może też oferować wykonywanie innych działań z nimi związanych, na przykład etykietowanie, obsługę zwrotów, które dzięki temu mogą wrócić na stan magazynowy, jak również dołączanie różnych dokumentów, takich jak ulotki, faktury, formularze, czy etykiety nadawcze (do zwrotów). Operator podejmie się też obsługi klienta biznesowego, co jest o tyle ważne, że w logistyce sprzedaży dla biznesu jest wiele niuansów nieobecnych w normalnej działalności e-commerce.

Fulfillment dla e-commerce – korzyści

Fulfillment to kompleksowe rozwiązanie w logistyce dla e-commerce, z której sklep internetowy czerpie liczne korzyści. Zacznijmy od tego, że mimo obecności pośrednika obsługa sklepów w modelu fulfillment nie generuje większych kosztów, a może nawet być tańsza, od samodzielnego organizowania logistyki. Wynika to przede wszystkim z ekonomii skali, z której może korzystać duże przedsiębiorstwo jakim jest operator logistyczny. Większa skala operacji pozwala na obniżenie kosztów wynajmu przestrzeni magazynowych, zakupu materiałów opakowaniowych itp. Operator nie narzuca też sam sobie marży za usługi kurierskie itp. Także koszty pracownicze są mniejsze, ponieważ sklep płaci tylko za pracę tylu pracowników ilu potrzebuje, nie przejmując się brakiem kadr w czasie pików sprzedażowych czy spowodowanych chorobą czy urlopami pracowników. Fulfillment oznacza też większą elastyczność – jeżeli potrzeby sklepu wzrosną niespodziewanie (bo na przykład unieruchomieni przez pandemię w domu klienci rzucili się na zakupy w sieci), zwiększenie mocy przerobowych jest tylko kwestią podniesienia abonamentu, a nie szukania nowych ludzi, pomieszczeń itp. Wreszcie, fulfillment uwalnia przedsiębiorcę od konieczności zawierania i monitorowania bieżących umów z najemcą magazynu, jego pracownikami, firmami kurierskimi, dostawcami opakowań itp. Logistyka tych wszystkich działań może być skomplikowana, a w modelu fulfillment zastępuje je pojedyncza umowa z operatorem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here